Googles kriterier gör att mobilanpassning, är och kommer att fortsätta att vara en stor del av framtidens sökmotoroptimering. Enkelheten och renheten som endast finns på responsiva hemsidor är vad Google och andra sökmotorer föredrar. Responsiv webbdesign bygger på en enda webbadress och kod för stationära, surfplattor, smartphones och bärbara datorer. Detta leder till snabbare genomsökning och bättre sidplacering. SEO är mer om användarupplevelsen där responsiv webbdesign är en viktig del som inte får ignoreras. Då Google föredrar mobilvänliga hemsidor, är det hög tid att byta till en responsiv design.
Responsiv webbdesign
Responsiv webbdesign visar det exakta utseendet och känslan av en hemsida oavsett vilken enhet som väljs. Men den tar också hänsyn till faktorer som skärmstorlek, upplösning, kodoptimering, klick mm. Responsiv webbdesign ger bättre SEO på följande sätt:
Google föredrar responsiv design
Google rekommenderar responsiv webbdesign för både mobil användning samt allmän flexibilitet när du tittar från olika enheter. Om du inte gör det så kommer det att leda till att hemsidan utesluts från sökresultaten eller får låg placering. Google har tagit dessa steg pga den ökande populariteten för mobiltelefoner och den ökande mobila webbtrafiken. När sökmotorkungen Google säger så är alla sajter tvungna att följa. På lång sikt kommer det att bara vara bra för deras sidplacering.
Ökat besöksengagemang
Besökare får en problemfri upplevelse när hemsidor ser likadana ut på alla enheter. Genom att anpassa hemsidan gör du det lättare för besökarna att navigera runt på PC, surfplatta eller mobil. Med responsiv webbdesign behövs ingen rullning eller storleksändring. Alla besökare kan få tillgång till en hemsida från sin favoritklient.
Bättre länkning
När det finns separata mobila och stationära versioner av en hemsida, finns det också två olika webbadresser. En länk till din ordinarie hemsida kommer inte direkt till den mobila versionen. Sidplaceringen påverkas mycket eftersom du måste bygga separata länkar för båda versionerna, vilket ökar kostnaderna. Med en responsiv hemsida, är URL:en den samma för båda versionerna av sajten.
Minskad avvisningsfrekvens
När du surfar till en icke-responsiv hemsida via en mobil webbläsare, så bryts den sönder eller visas på hela skärmen. Besökarna måste förstora och bläddra i alla riktningar för att gå till önskad länk. Detta leder till att surfarna halvvägs ofta avslutar sitt besök vilket ökar avvisningsfrekvensen. Avvisningsfrekvensen betraktas som en signal för besökarnas missnöje med hemsidan, vilket sänker placeringen på resultatsidan.
En responsiv hemsida engagerar besökarna och bidrar inte till avvisningsfrekvensen. Detta sker genom att innehållet skalas till skärmens storlek och hemsidan får en mjuk och optimerad navigation. Detta ökar sajtens trovärdighet och så småningom, får den ett uppsving på sökmotorplaceringen.
Förbättrad placering på mobila sökningar
Mobila sökningar fungerar på samma sätt som via stationära men är optimerade för mobiltelefoner. Google påpekar att mobilanpassning också påverkar placeringen på mobila sökningar. Mobila sökningar har redan fördubblats gentemot stationära sökningar per dag och fortsätter att öka. Folk tycker att det är lättare att använda sökmotorer på telefoner än datorer eller bärbara datorer. Genom en bra användarupplevelse återvänder de till din hemsida, om och om igen. Detta resulterar i högre placering på mobila sökningar.
Undvik dubbletter
Om du har en mobil hemsida samt en ordinarie version, så finns det en dubblett av innehållet på Internet. Googles Panda algoritm agerar negativt mot dubbletter, men genom en responsiv webbdesign undviker du dessa problem. Google kan annars avregistrera din hemsida och straffa dig för att ha en dubblett.
Snabba webbsidor
Responsiva hemsidor minskar sidans laddningstid avsevärt. Google föredrar hemsidor med snabbare laddningstid gentemot långsammare samt dubbletter.
Responsiv webbdesign ger dubbla fördelar. För det första så gör de ditt företag tillgängligt för mobila användare. För det andra, så ökar sökmotorplaceringen av din hemsida. Att inte vara medveten om dessa fördelar är ett stort misstag. Likaså att inte göra hemsidan responsiv, dvs kompatibel med en rad olika enheter, inklusive smartphones, surfplattor, smarta tv-apparater, bärbara datorer och dylikt.